_20A4645
_20A4398
LOGO-MAIN-SLIDER
picture-2600
Jonkman

Nieuws uit de cockpit

Wijziging regeling vliegplannen


Het Ministerie heeft de regeling omtrent vliegplannen gewijzigd, de regeling kun je hier downloaden:

https://www.ndfr.nl/content/stcrt-2024-13490

FAD Vliegtrip van Drachten (EHDR) naar Celle Arloh (EDVC) 13/14 april


Een toilettas en een gevulde benzinetank is bijna alles wat je nodig hebt voor een korte 2-daagse vliegtrip.
Zaterdagochtend met stralend weer en goede vooruitzichten waren we met de Tecnam PH-4Q6 en de Sportcruiser PH-POJ om 10.30 uur vertrokken richting Celle Arloh (EDVC). We hadden besloten een 1 ste stop te maken in Ganderkesee (EDWQ).

Met een sterke rugwind waren we daar in ruim een uur. Vervolgens door naar de 2 e stop Lueneburg (EDHG). Het eens zo florerende veld leidde wat een kwijnend bestaan vanwege de torenhoge jaarlijkse bijdrage van € 90.000, - aan de gemeentekas.
Na een korte stop vlogen we oostelijk van de grote Lueneburger heide naar de
eindbestemming Celle Arloh. Een prachtig veld midden in een natuurgebied. We werden gastvrij onthaald en speciaal voor ons werd er een gevulde verlate lunchmaaltijd klaar gemaakt en hebben we daar getankt.












In het nabijgelegen stadje Celle (2x Drachten) hadden we een hotel (Intercity hotel) in het centrum. Het warme weer zorgde voor gezelligheid op royaal gevulde terrassen tot laat in de avond.










De volgende ochtend vertrokken we naar Rothenbuerger Wueme (EDXQ). Een mooi en
groot veld met hoge militaire verkeerstoren (niet meer in gebruik). Daar het terras pas om.14.00 uur zou worden geopend, besloten we door te vliegen naar Juist (EDWJ) om daar van koffie en een lunch te genieten. De harde en koude wind op het zonnige eiland stond in schril contrast met de warme zaterdag.
Om 16.30 uur waren we terug in Drachten en konden we terugkijken op een geslaagde
vliegtrip. De korte trip was goed georganiseerd door FAD en zeker voor herhaling vatbaar.
Vliegers: Alle van der Veen, Freerk Bouwer, Jan Vroom, Piet Smid

08-06-2024: OPENDAG VLIEGVELD DRACHTEN


Opendag en Fly-In vliegveld Drachten.

Op zaterdag 8 juni organiseren Flight Assosiation Drachten en FlightLevel een Open dag met Fly-In op vliegveld Drachten. Op deze dag verwelkomen wij graag iedereen, zoals vliegers, vliegenthousiastelingen, omwonenden en belangstellenden. Verschillende bedrijven, instellingen en verenigingen, al dan niet vlieg-gerelateerd, zullen zich op het vliegveld presenteren. En ook voor de inwendige mens wordt gezorgd!

Bezoek Airbus fabriek Hamburg 10 februari 2024  


10 februari s morgens vroeg staat de bus op EHDR klaar voor een bezoek aan de Airbus Fabriek in Hamburg. Per keer mogen er maximaal 25 personen (groep) de fabriek in en dat aantal hadden we snel bij elkaar. De reis duurde ca 4 uur en viel eigenlijk best mee omdat iedereen elkaar wel wat te vertellen had. Een quiz met vragen over de kleine
luchtvaart verkorte de reis ook. En opeens ben je er.

















Het enorme terrein met veel hallen voor de samenbouw van de verschillende types Airbus toestellen.


De hoofdvestiging van Airbus is in Toulouse. Complete vliegtuigbouw vindt plaats in Toulouse, Hamburg, Sevilla en in Tianjin. Onderdelen geproduceerd in St. Nazaire, Filton, Broughton, Bremen, Laupheim, Nordenham, Stade, Varel en Madrid. Om al die componenten op tijd aanwezig te krijgen voor de assemblage vliegen er dagelijks 5 Beluga’s.








De Beluga vliegt dagelijk tussen de fabrieken om de vliegtuig-delen aan te voeren.


Helaas” wordt de A380 niet meer gebouwd (er vliegen nog ca 130), de marktvraag is veranderd naar kleinere en zuiniger toestellen. De A380-hallen worden momenteel omgebouwd en geschikt gemaakt voor o.a. de A320 productie. Per maand worden er momenteel 50 Airbussen gebouwd! Er werken maar liefst 40.000 mensen en door de toename in populariteit van de nieuwste A320NEO (New Engine Option) moet dit aantal groeien naar 75.000 medewerkers!










Airbus familie


De huidige levertijd is maar liefst 4 jaar en er is een orderportefeuille van 7500 toestellen! Tot 9 maanden voor de productie kunnen klanten hun wensen voor het toestel nog aangeven daarna niet meer. Het vergt een enorme logistiek om de productie zo efficiënt mogelijk te laten verlopen. Denk maar eens aan de 2 miljoen onderdelen per een toestel. Airbus staat bekend om hun technische/aerodynamische innovatie kracht die o.a. leidt tot zuiniger toestellen. Vanuit verschillende Europese Airbus fabrieken komen romp- en vleugeldelen aan voor samenbouw en uiteindelijke levering aan de klant.








Opvallend schone en geordende hallen.


De rondleiding duurde ca 2.5 uur met de eigen bus van hal naar hal waar de verschillende producties plaatsvinden. De rondleiding in de hallen werd op prettige wijze gedaan door een oud Airbus medewerker, die had de laatste 20 jaar gewerkt aan de APU (Auxillery Power Unit), die zit in de staart de Airbussen. Het was zaterdag en daardoor werd er weinig gewerkt.

Een opmerkelijk feit met een Nederlands tintje. We zagen een toestel gereed staan voor een Indiase budget luchtvaartmaatschappij IndiGo. Dit bedrijf behoort tot de top 10 van de wereld en staat onder leiding van ex KLM-er Elbers. IndiGo heeft vorig jaar 500 Airbus A320 toestellen besteld!

Graag hadden we op de werkvloer gelopen en meer van “de techniek” willen horen en zien maar dit is niet toegestaan. Maar ook van bovenaf waren de uitzichten erg mooi.

Foto’s mochten er helaas niet worden gemaakt, alle foto’s in dit verhaaltje zijn van Airbus zelf.


Een paar interessante Airbus Internet-sites voor de liefhebber:

Hamburg Finkenwerder Airport - Wikipedia

Airbus factory tour (werksfuehrung.de)

beluga airbus video - Google Zoeken

Airbus in Germany | Europe | Our Worldwide Presence | Airbus

Airbus Operations GmbH - HAMBURG AVIATION e.V. (hamburg-aviation.de)

Boeing Order, Airbus Order News & A220 Updates - YouTube

(9) Airbus Netherlands B.V.: overzicht | LinkedIn

De Airbus A380: Feiten en cijfers | Easy Airport Parking


De prijswinnaar van de quiz wordt op de Algemene ledenvergadering van 7 maart bekend gemaakt.

De heen en terugreis verliepen vlekkeloos, met dank aan de chauffeur, en om ca 19:30 waren we weer terug op EHDR.

We kijken terug op een zeer geslaagde FAD-activiteit en een heel gezellige dag!

Klaar om af te leveren !

De baan is weer open !

De werkzaamheden voor het opknappen van de baan en het aanbrengen van nieuwe belijning is klaar!

Er kan weer worden gevlogen!

Binnenkort zullen de wijzigingen ook in de AIP verschijnen inclusief het aangepaste circuit.

Opknappen baan EHDR gaat van start


Schagen infra BV gaat in week 10, vanaf 4 maart, beginnen met het eerder aangekondigde baanonderhoud en het aanbrengen van de nieuwe belijning.
De verwachting is dat de werkzaamheden bij werkbaar weer de gehele week 10 gaan duren en met een eventuele uitloop naar week 11.
Gedurende deze werkzaamheden is het vliegveld gesloten.

OPEN DAG / FLY-IN 8 juni 2024

Op 8 zaterdag juni organiseren vereniging Flight Association Drachten en Flight level (GA/MLA vliegschool op EHDR) een OPEN DAG in combinatie met een FLY-IN op vliegveld Drachten (EHDR).
De vorige Fly In was succesvol en daarom organiseren wij dit graag weer, maar nu met een bijzonder thema. Wij vieren die dag namelijk het positieve besluit dat de Gemeente Smallingerland op 14 november 2023 heeft genomen om het vliegveld definitief open te houden en verder te ontwikkelen met luchtvaart en aan de luchtvaart gelieerde bedrijven. Hiervoor is inmiddels veel belangstelling.

Vorig jaar is het behoud van het vliegveld door kwartiermaker Erik Lagerweij voor de Stichting Vliegveld Drachten (SVD) uitgebreid onderzocht. Medio 2023 heeft kwartiermaker Erik Lagerweij een positief advies aan de gemeente Smallingerland kunnen uitbrengen waarmee de raad in november heeft ingestemd.
Wij kiezen voor combinatie van een OPEN DAG met FLY-IN om ook de omwonenden uit de regio Drachten bij deze dag te betrekken. Wij verwachten een flink aantal bezoekers zowel uit de regio als van MLA/GA vliegers uit heel Nederland.

Er zullen diverse stands zijn van luchtvaart gerelateerde bedrijven en er zijn mogelijkheden voor een hapje en een drankje.

MTOW voor MLA's naar 600 KG


Bron: Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

Onderstaande is onderdeel uit de kamerbrief over diverse luchtvaartonderwerpen.

 

“De Verordening (EU) 2018/1139 inzake luchtvaartveiligheid en EASA biedt lidstaten de mogelijkheid om MLA’s met een maximaal startgewicht tussen 450 en 600 kg onder nationaal beleid en regelgeving te brengen (opt-out). Een aantal EU lidstaten, waaronder Duitsland en Tsjechië, maken gebruik van deze mogelijkheid. Ik heb besloten om ook gebruik te maken van deze opt-out mogelijkheid. Een hoger startgewicht geeft meer mogelijkheden om veiligheid verhogende apparatuur in te bouwen. Hiermee wordt het tevens mogelijk een elektrische versie, die met relatief zware batterijen vliegt, aantrekkelijker te maken als alternatief. Dit past bij de voortrekkersrol die Nederland wil innemen voor elektrisch vliegen”.


Kerstborrel 23 December 2023

Zaterdagavond hebben we het jaar afgesloten met een gezellige kerstborrel.

Ondanks de donkere winderige dag was er een goede opkomst!

Het was nog even spannend of de tent vanwege de harde wind kon worden opgezet, maar met wat extra inspanningen van een aantal leden is dat toch gelukt 😊.

 

Het was een mooi moment om samen terug te kijken op de ontwikkelingen in het afgelopen jaar.

Het jaar 2023 kenmerkte zich door veel mooie gebeurtenissen, maar de positieve besluitvorming over het vliegveld is wel het meest bepalend geweest. Er zijn voldoende plannen om hier de komende jaren invulling aan te geven.


De avond was uitstekend verzorgd met passende Kerstversieringen, hapjes en drankjes.

 

 De snert en goulash soep (van hoge kwaliteit overigens) gingen er bij iedereen goed in!!!

Een kerstviering die zeker voor herhaling vatbaar is!

De avond werd gezamenlijk verzorgd door FAD en FlightLevel.

Verslag Safety meeting 13 December

Met een redelijke opkomst (het mag trouwens wel wat meer 😊) was het een nuttige, leerzame en gezellige avond. Allemaal maken we situaties mee om met elkaar te delen en van te leren.  De presentaties werden door FlightLevel en FAD gegeven.

Presentatie Martin Hansen, FlightLevel

  • Het voorkomen van ongelukken
  • Verhogen veiligheidsniveau
  • Vergroten kennis over onveilige situaties
  • Leren en verbeteren

** Zie ook “verklaring Safety Management Systeem”, beschikbaar bij FlightLevel

Presentatie Jan Vroom en Piet Smid, FAD

Een aantal praktijksituaties

  • Consequent omgaan met vluchtvoorbereiding, checklist etc.
  • Vastlopen nieuwe motor met slechts 4 uur op de tellen en noodlanding
  • Korte- en natte landingsbanen, voorbeelden en hoe te handelen?
  • Wisselen van plaats in de cockpit, wat voor gevolgen heeft dat?
  • Veranderende weerssituatie, welke keuzes maak je, hoe ga je hier mee om, is het te voorkomen?

Een situatie waarbij het weer in

korte tijd “zomaar” verandert. Een wolkendek wordt steeds lager en schuift snel op, of heiigheid rolt sneller dan je verwacht over het landschap

Over beide presentaties ontstonden levendige gesprekken en dat was juist de bedoeling. Niet alles is te voorkomen was een van de conclusies, maar je kunt wel eventuele risico’s minimaliseren of niet accepteren. Gelukkig waren er over 2023 geen ernstige voorvallen te melden

 Als je leermomenten, incidenten en gevaren tegenkomt, of verbetermogelijkheden, meld deze dan!

FlightLevel heeft hiervoor een formulier beschikbaar waarop het incident/voorval kan worden gemeld, het mag natuurlijk ook anoniem of mondeling. Volgend jaar zullen er weer een aantal Safety-avonden worden ingepland want we merken dat het positief wordt ontvangen en dat we er allemaal van kunnen leren.  

 

We zouden ook graag zien dat de nieuwe SVD hier een coördinerende/toezichthoudende rol gaat spelen. Ook kunnen we uitzoeken op welke wijze dit geanonimiseerd op de website voor leden toegankelijk kan worden gemaakt.

 

Het is en blijft een continu proces van leren en verbeteren!

Kerstborrel op Zaterdag 23 December

Op Zaterdag 23 December organiseren we een kerstborrelmet lekkere hapjes, drankjes en natuurlijk gezelligheid!

We kunnen hierbij nog wat hulp gebruiken van vrijwilligers. Wil je even meehelpen, stuur dan even een berichtje naar Homme of per mail naar secretaris FAD

Locatie:Kantoor FlightLevel

Aanvang: vanaf 17:00 uur

Safety Meeting op woensdag 13 December

In het eerste deel praat Martin ons bij over veiligheid, het tweede deel van de avond wordt een interactieve uitwisseling van ervaring met de aanwezigen onder leiding van FAD.  Kortom, een leerzame avond!

Locatie: Kantoor FlightLevel

Aanvang: 19:30 uur

Dubbelklik hier om uw eigen tekst toe te voegen.

Dubbelklik hier om uw eigen tekst toe te voegen.

De reservering is op basis van tijdstip van inschrijving

Een voorlopige indicatie van de all-in kosten (bustour, entree excursie Airbus fabriek) is ca € 40,- voor FAD leden, e.e.a. is afhankelijk van de belangstelling.

Meer informatie over het programma volgt in december.

Informatie over de excursie bij Airbus vind je via onderstaande link:

Airbus factory tour (werksfuehrung.de)

Met FAD en Flightlevel naar Airbus in Hamburg !

Opgeven via Klaas Pieter Hoogland: secretaris@flightassociationdrachten.nl

Zaterdag 10 februari 2024 organiseert FAD samen met FlightLevel een dagtour naar de Airbus fabriek in Hamburg.

We gaan hiervoor een bus huren om vanuit Drachten gezamenlijk te vertrekken. Aangezien we dit tijdig bij Airbus moeten reserveren vragen we jullie ons z.s.m. (maar uiterlijk 8 december) te laten weten of je geïnteresseerd bent om mee te gaan. Uiteraard mag je familie/vrienden meenemen.


Katana voor Flightlevel

Vanaf heden is er bij FlightLevel  een Katana D-ECPU per direct beschikbaar voor opleiding en huur.

Via Flysoon kun je het toestel reserveren.

Het uurtarief is € 170,-.

17 November arriveerde de D-ECPU op Drachten. Een mooie aanwinst !

Momenteel is alleen Joan op de Katana als instructeur uitgecheckt, de anderen zullen spoedig volgen. 

Wij wensen iedereen veel vliegplezier !


Bestuur FAD

Gemeente Smallingerland besluit positief over vliegveld!

Op dinsdag 14 november jl. stemt de raad van de Gemeente Smallingerland met grote meerderheid van stemmen in met de verdere ontwikkeling van vliegveld Drachten.
De gebruikers van het vliegveld zijn vanzelfsprekend erg blij met dit besluit. Na een periode van ruim 20 jaar onzekerheid kunnen we nu eindelijk met z’n allen vooruitkijken en krijgen de ondernemers en belanghebbenden vrij baan om te investeren in bedrijvigheid op het vliegveld.

De Stichting VliegveldDrachten (SVD) gaat de exploitatie en ontwikkeling uitvoeren. Laten we hopen dat de Stichting voortvarend te werk gaat en er ook mogelijkheden komen voor versnelde procedures zodat eind volgend jaar al het nodige zichtbaar is. Dit is voor de gemeente van groot belang omdat er dan erfpachtgelden terug in de gemeentekas vloeien. Nu begint het pas echt: Voordat dit allemaal daadwerkelijk kan beginnen zal het bestemmingsplan moeten worden aangepast voordat er bouwvergunningen kunnen worden afgegeven. Ook de infrastructuur op het vliegveld zal moeten worden aangebracht om de ontwikkeling mogelijk te maken en verder te stimuleren.

Grote complimenten voor de initiatiefnemers en plannenmakers die voor dit resultaat hebben gezorgd en wij wensen alle betrokkenen heel veel succes toe om er samen een mooi vliegveld van te maken!
Bestuur FAD

Ronde Tafel vliegveld, Gemeente Smallingerland, 31 oktober 2023


Op dinsdag 31 oktober was er de geplande Ronde Tafel bij de gemeente Smallingerland.

Dit voorafgaand aan het raadsvoorstel en besluit “Toekomst Vliegveld Drachten".


Tijdens de Ronde Tafel konden raadsleden in gesprek met inwoners, betrokkenen en belanghebbenden en initiatiefnemers van Vliegveld Drachten.

Er was een grote opkomst. Vrijwel alle stoelen waren bezet. Een aantal omwonenden hadden zich laten vertegenwoordigen. Deze vertegenwoordigers gaven aan wat hun bezwaren waren tegen de voorgenomen plannen voor het vliegveld.












Er werden een aantal vragen aan de wethouder en initiatiefnemers/belanghebbenden gesteld. Een tweetal raadsleden maakten van de gelegenheid gebruik om een aantal vragen aan de belanghebbenden/initiatief nemers te stellen. Nieuwe gezichtspunten over de plannen kwamen niet aan de orde. De vragen die er waren konden duidelijk en naar tevredenheid worden beantwoord. Vanaf de publieke tribune werden geen vragen gesteld.

De Ronde Tafel werd om 20.00 afgesloten en de gemeenteraad zal op 14 november een besluit nemen.


Raadsbesluit/vergadering toekomst vliegveld Drachten

Op 14 November vindt de raadsvergadering plaats met daarin een besluit over de toekomst van vliegveld Drachten.

Wil je de raadsvergadering volgen? Ga dan naar de site van de gemeente. Smallingerland: https://smallingerland.notubiz.nl/vergadering/1049033